Sunday, August 11

Bila kawan baik dah ada kekasih

Assalamualaikum dan hai.
AMARAN:
Entry ini bukan untuk aku, sekadar post random.

Tadi kawan lama call, lama gila aku dengar dia luahkan perasaan. Ayat yang sama dia ulang 2 3 kali "i tak tahu perasaan i yang sebenar, i tak faham dengan hati i.". Aku setia tadah telinga.

Dia berkawan baik dengan seorang lelaki, bukan orang lain pun kawan-kawan kitaorang juga. Dia antara lelaki yang paling rapat dengan dia. Lastly, bila lelaki tu ada girlfriend dia patah hati, dia menangis. Dia tak boleh terima. "i takut dia tak layan i macam dulu, sebab dia dah ada girlfriend."

Aku nak cakap apa ? aku tak pernah alami situasi macam tu. Jadi aku cuma beri kata-kata yang positif untuk dia. Moga dia terima. Aku bukan pakar motivasi, tapi aku cuba.

Dia terkilan sebab lelaki tu tak bagi tahu dia yang lelaki tu dah ada girlfriend. So ? Hmmm, pada pandangan aku. Mungkin lelaki tu nak jaga hubungan yang sedia ada sekarang. Mungkin dia nak cari masa yang sesuai untuk bagi tahu. Tak pun dia memang tak nak kongsi pun. Ntah, lelaki tu je tahu jawapan dia.


*kalau dah kawan baik tak boleh lebih dari itu, nanti kau yang sakit.

*Yang ini tiada kena mengena dengan cerita di atas.

Bukanlah sesuatu yang pelik apabila jatuh cinta kepada kawan sendiri. 
Bila dah kawan bertahun-tahun, tiba-tiba ada satu perasaan baru yang muncul. Tapi selepas lelaki tu dah ada kekasih. Gila ? kenapa dari dulu kau tak korek hati kau tu habis-habis ? apa perasaan kau kat dia ? 
Mungkin masa tu kau rasa selesa dengan dia, kau rasa kau dan dia akan kekal macam tu sampai bila-bila, kau tak rasa dia akan tinggalkan kau. Atau, kau tak yakin dengan perasaan kau masa tu. Ada banyak kemungkinan sebenarnya. Aku tak pernah alami, jadi aku tak tahu.

Hubungan dah tak macam dulu.
Ya mungkin, bila dia dah ada kekasih, 100 % segala aktiviti yang korang pernah buat dulu berubah 360 darjah. Dia tak akan jadi kan kau sebagai orang pertama untuk berkongsi cerita, kau mungkin akan jatuh ntah ke no berapa tak pun kau orang yang terakhir akan tahu. Dia mungkin juga akan mengelak daripada kau. Mungkin dia lebih tumpukan perhatian kepada kekasih dia.

Tapi kata orang, bercinta dengan kawan baik sendiri banyak keburukannya. 
Bila terjadi sesuatu dalam hubungan. Persahabatan tak akan sama macam dulu. Mungkin akan jadi saling benci membenci. Sayangkan, persahabatan yang dah dibina selama bertahun-tahun putus macam tu je.

Tapi tak salah pun sebenarnya, masing-masing ada pendapat sendiri. Ada je kawan baik yang berkahwin. Kalau dah jodoh tak kemana kan ? 


No comments: