Monday, October 29

Air dan gula .

Assalamualaikum dan hai .

Bila cakap pasal hati dan perasaan ni ramai yang sentap . Mula lah nak update status bagai . Frust , sakit hati , marah . Gelabah je semua tu .
Kita ni hidup sekali je . Jadi gunakan peluang yang ada ni dengan sebaik-baiknya .
Kadang-kadang kita yang bercakap ni belum tentu betul , tapi kan nasihat-menasihati tu perlu . Baru kita sama-sama boleh perbaiki diri , jangan nak tunjuk diri dah terlalu bagus . Egois je semua tu , dalam erti kata lain "BODOH SOMBONG" *maaf .

Hidup kalau tak ada matlamat , serupa la macam air tanpa gula , aku tak tahu apa kene mengena dengan air dan gula . Tapi yang pasti bila air tak ada gula , macam mana kita nak rasa sedapnya air tu . Macam tu juga dengan matlamat . Tanpa matlamat boleh ke kita nak hidup macam orang lain . Kereta besar , rumah besar , hidung pun besar . Kita tak boleh nak nikmati hidup dengan sebaik-baiknya . Sedangkan pengutip sampah pun ada matlamat hidupnya , nak menyara keluarga , nak bagi anak-anak makan , pergi sekolah untuk ubah kehidupan mereka . Sedangkan semut pun ada matlamat . Apatah lagi manusia . 

Selagi kita hidup , selagi kita berada ditempat yang tinggi jangan sesekali memandang rendah pada orang yang berada di bawah . Manusia diciptakan dengan akal . Dan akal itu untuk berfikir , dengan berfikir manusia boleh mengubah cara hidup sendiri , manusia boleh meletakkan matlamat hidupnya sendiri , manusia boleh bersyukur dengan pemberian Illahi . Alhamdulillah . Mudah-mudahan kita semua dirahmati .