Tuesday, June 26

Hidup ini ada pasang surut .

Assalamualaikum dan hai .

Setiap manusia ada penceritaan hidupnya sendiri . Ada yang jalan ceritanya bahagia pada awalnya kemudian pengakhirannya yang hampa . Ada yang jalan ceritanya penuh kelukaan tapi pengakhirannya penuh kegembiraan . Hidup ini Allah dah tentukan Qada' dan Qadarnya . Kita sebagai manusia kena percaya pada apa yang Allah telah tentukan untuk kita . Aku bersyukur aku masih diberikan peluang untuk merasai kebahagiaan , aku ada mama , ayah , adik-adik . Yang akan saling lengkap menglengkapi yang akan selalu melidungi . Aku sayang mereka , sampai bila-bila aku sayang .

Kadang-kadang apa yang kita nak kita impi kita rancang tak semuanya kita akan dapat . Mugkin Allah nak uji , bersyukur tak kita dengan apa yang Dia bagi . Sentiasalah berasa cukup dengan apa yang kita ada . Sebab itu lah yang membuatkan kita berasa cukup . Aku pun kadang-kadang lupa nak bersyukur , aku pun kadang-kadang tak rasa cukup , aku pun kadang-kadang merungut . Biasalah , manusia sentiasa lupa . Manusia tak boleh lari dari rasa tidak puas . Sentiasa nak kan kesempurnaan tanpa usaha .

Aku tak boleh tengok orang susah , automatik aku pun rasa susah . Air mata aku kompem jatuh . Hati aku lembut , aku cuba kuat . Tapi tak boleh . Inilah kenyataan hidup . Tak semua orang senang dan tak semua orang susah . Yang senang tak semua rasa bahagia , yang susah tak selalu rasa kosong . Kalau tak susah , macam mana kita nak belajar untuk kenal kehidupan , kalau tak senang macam mana kita nak kenal kesusahan . Sebab sebelum senang kita akan susah dulu . Hidup ini macam roda , kejap kita berada di atas kejap kita berada di bawah . Jadi jangan selalu bangga dengan apa yang kita ada . Yang senang tolong orag susah yang susah tolong orang senang . Kan ? :)

*Saya nak sayang-sayang saya terus kuat .
*Berpesan untuk orang lain dan terutama untuk diri sendiri .

No comments: